جلوگیری از فشارخون حاملگی و تقویت رشد داخلی رحمی :

فشارخون حاملگی یکی از مشکلات نسبتا شایع است که سلامت مادر را تهدید و از رشد کافی جنین جلوگیری می کند. پژوهش‌ها نشان داده است که لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در جلوگیری از این عارضه موثر است.

تاثیر گوجه فرنگی در سرطان پستان :

به طور کلی ثابت شده که میوه و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند که مربوط به کاروتنوئید آنهاست. لیکوپن موجود نوعی کاروتنوئید است که به طور محدود در غذاهای گیاهی و به مقدار زیاد در گوجه فرنگی یافت می شود. اثرات ضد سرطان پستان لیکوپن نسبت به دیگر کاروتنوئیدها قوی‌تر است.

تاثیر گوجه‌فرنگی بر پوست :

لیکوپن گوجه فرنگی از جمله رادیکال های آزاد به دی ان ای جلوگیری و از پوست در برابر مضرات اشعه خورشید و واکنش‌های اکسیداتیو محافظت می کند. در این حالت از نابودی چربی و پروتئین های سلولی جلوگیری می شود. همچنین لیکوپن از اثرات مخرب ماورابنفش بر پوست که باعث فیبروبلاست پوستی می شود جلوگیری می کند.

تاثیر گوجه فرنگی بر سرطان پروستات :

سرطان پروستات یکی از مشکلات دنیای امروز برای مردان است که با افزایش سن احتمال بروز آن بیشتر می شود. پژوهش‌ها نشان می دهند که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در کسانی که از گوجه‌فرنگی و محصولات آن به طور مداوم استفاده می کنند کمتر است. علت آن وجود لیکوپن است که خاصیت ضدسرطانی دارد. مطالعات زیادی برای استفاده از لیکوپن خالص جهت  جلوگیری از سرطان پروستات و دیگر سرطان ها در دست انجام است.

کاهش فشارخون :

پژوهش های کلینیکی نشان داده است که مصرف مداوم گوجه فرنگی می تواند فشارخون را تا حدی کاهش دهد. یکی از دلایل این موضوع وجود لیکوپن است که به طرق مختلف از جمله خنثی کردن رادیکال های آزاد و یا افزایش پرما آبیلیته (جلوگیری از تصلب شرایین) این کار را انجام می دهد.

حملات قلبی

کاهش حملات قلبی :

تحقیقاتی بر روی چهل هزار زن در دانشگاه هاروارد نشان داد زنانی که هر روز گوجه فرنگی یا مشتقات آن را مصرف می کنند، ۳۰ درصد کمتر از زنانی که یک روز در هفته گوجه فرنگی می خورند دچار حملات قلبی می شوند.

کاهش سرطان ریه، معده و انواع دیگر :

پژوهش های سال های اخیر نشان داده است که گوجه فرنگی خاصیت ضدسرطانی قوی به خصوص سرطان معده و ریه دارد.

خواص دیگر گوجه فرنگی !

گوجه فرنگی خواص متعدد دیگری دارد از جمله اشتها آور و برطرف کننده ضعف و خستگی که دلیل آن وجود انواع ویتامین ها، املاح، مواد آنتی‌اکسیدان و ترکیبات با ارزش دیگر است. همچنین دوره درمان نقرس و نیز دردهای مفصلی و رماتیسم را کاهش می دهد. از طرفی برای دفع رسوبات دستگاه ادرار و صفرا مفید است. گوجه فرنگی ملین است و برای رفع یبوست توصیه می شود، از خواص دیگر آن دفع سموم و تصفیه خون می باشد.

مهمترین اثرات گزارش شده !

حساسیت زا، ضددرد، ضدتصلب شرایین، ضدباکتری، ضدسرطان، ضدنیتروزآمین، آنتی‌اکسیدان، ضدتورم پروستات، ضدعفونی کننده، هضم کننده غذا، مسهل، ادرارآور، ضدقارچ، کاهش دهنده کلسترول، کاهش دهنده پرفشاری خون، لاروکش، ضدکرم و کاهش عوارض شیمی درمانی از مهمترین اثرات گزارش شده برای گوجه فرنگی است.

فراموش نکنیم !

پختن گوجه فرنگی باعث آزادشدن بیشتر لیکوپن و جذب بیشتر و بهتر آن می شود، بنابراین لازم است مقداری از گوجه فرنگی مصرفی حتما به صورت پخته مورد استفاده قرار گیرد. مصرف گوجه فرنگی، سس و یا رب آن برای افراد دیابتی توصیه می شود.

لیکوپن در چربی ها محلول است. بنابراین مصرف  خام یا پخته همراه با روغن هایی مانند زیتون باعث جذب بهتر آن می شود. برای استفاده از اثر ضدسرطانی گوجه فرنگی توصیه می شود روزی سه عدد گوجه فرنگی یا حداقل یک قاشق رب آن مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه دافع حشرات است و می توان از برگ آن برای دفع آنها استفاده نمود. مصرف تا پنج عدد گوجه فرنگی متوسط در روز بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *