زردچوبه-و-فواید-آن

زردچوبه، تاریخچه و خواص آن بر سلامتی انسان

هر آن چه در مورد زردچوبه باید بدانیم…

امروزه ادویه جات شفابخش خیلی مورد استقبال قرار گرفته است… علی الخصوص زردچوبه. به احتمال فراوان شما یک شیشه از زردچوبه را در کابینت خود نگهداری می کنید اما تا بحال به طور عمیق به زردچوبه و خواص آن توجه نکرده اید. شاید در نگاه اول فقط رنگ زرد آن جلب توجه نماید آما باید بگویم خواص ضد التهابی و خواص بسیار دیگری نیز دارا می باشد که برای سلامتی انسان بسیار مفید می باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد این ادویه، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

 

زردچوبه-و-خواص-آن

 

تاریخچه زردچوبه:

هر چند که از زردچوبه این سال ها استقبال خوبی شده است اما تاریخ استفاده دارویی آن به بیش از ۴۵۰۰ سال پیش بر می گردد. زردچوبه از خانواده زنجبیل (Zingiberaceae) بوده و از گیاهان بومی هند و جنوب شرقی آسیا می باشد و در آن مناطق بیشتر جنبه دارویی آن مورد استفاده قرار گرفته است. بیماری هایی که در آن زمان با زردچوبه بهبود پیدا کرده است شامل التیام دادن زخم ها، دندان ها و حتی ریه ها بوده است. همچنین کاربرد دیگر زردچوبه در آن زمان ها استفاده از رنگ به خصوص این ادویه بوده که به عنوان نمونه برای رنگ کردن لباس راهبان بودایی از آن استفاده شده است.

مواد مغذی موجود در زردچوبه:

مواد مغذس اصلی موجود در زردچوبه عبارتند از: آهن، پتاسیم، B6 و ویتامین C . ماده اصلی مفید موجود در زردچوبه که بیشتر تحقیقات در مورد آن بوده است کورکومین می باشد. كركومين يكي از سه كوركومينوئيد موجود در زردچوبه است. این ماده، عامل ضد التهابی قوی است که می تواند التهاب را کاهش دهد و حتی ممکن است در درمان سرطان نیز نقش داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که کورکومین، تغییر و گسترش تومورها و سرطان های مختلف را کاهش می دهد. با این حال، یک ریشه زردچوبه حاوی حدود ۲ تا ۵ درصد کورکومین است، بنابراین هرکسی که یک پودر ریشه زردچوبه را مصرف کند به مقدار زیادی از مزایای این ماده مفید بهره مند خواهد شد.

دستگاه گوارش انسان نمی تواند به راحتی کورکومین را جذب نماید بنابراین برای بدست آوردن مزایای کورکومین باید عصاره آن را مصرف نمود. راه حل دیگر برای جذب بیشتر کورکومین مصرف زردچوبه همراه با فلفل سیاه می باشد که قدرت جذب آن را تا ۲۰۰۰ درصد افزایش می دهد.

زردچوبه و تاثیر آن بر سلامتی انسان:

برای مصرف زردچوبه مزایای بیشماری ذکر شده است. مهمترین خاصیت آن برای بدن ضد التهابی بودن زردچوبه می باشد که به بیماری آرتروز و همچنین تقویت مفاصل کمک شایانی می کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف زردچوبه در هضم بهتر غذا، جلوگیری از رفلاکس اسید معده، کاهش نفخ، کاهش قند خون و همچنین بهبود عملکرد مغز تاثیر داشته است. این ادویه مفید با تقویت سروتونین باعث بهبود مغز شده و کورکومین موجود در آن خطر ابتلا به تومور و سرطان را به طور معناداری کاهش می دهد.

چطور مصرف زردچوبه را بیشتر کنیم؟

بهترین راه افزایش مصرف زردچوبه استفاده از این ادویه در پخت و پز می باشد. به عنوان مثال برای پخت ماهی و مرغ ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه برای طعم دار کردن آن بسیار رایج و خوب می باشد. شما می توانید زردچوبه را به مایعات مصرفی خود مثل چای یا شیر، برنج، کباب و سایر غذاهای خود اضافه نمایید.

منبع: سایت nutriliving.com